Θα μείνω πιστός στον κόσμο μου

ΔΙΑΜΑΝΤΗΣ13021984

Ο Αδαμάντιος Διαμαντής, σκίτσο του Νίκου Νικολάου-Χατζημιχαήλ, 1984

Ο Αδαμάντιος Διαμαντής ήταν πρωτοποριακός και πολυδιάστατος, τόσο ως καλλιτέχνης όσο και ως άνθρωπος, ανοικτός σε νέες τάσεις και τεχνικές. Έτσι, η έκθεση ακουαρέλας «Διαμαντής εν ύδατι 1929-1980» που θα φιλοξενηθεί στην γκαλερί Opus 39 αποκαλύπτει μία καλλιτεχνική έκφραση του ζωγράφου που δεν είναι ευρέως γνωστή, που αξίζει όμως να ιδωθεί, ώστε μέσω αυτής της καλλιτεχνικής αποτύπωσης, που έχει συστατικό στοιχείο το νερό, να διαφανεί καθάρια η ψυχή του Αδαμάντιου Διαμαντή, που συνταυτίστηκε με την ψυχή της Κύπρου, ο καλλιτέχνης που δεν ανήκει σε καμία σχολή, αλλά ανήκει στον τόπο του.

1964-45

Υδατογραφία του Αδαμάντιου Διαμαντή του 1964.

Ο Διαμαντής που έζησε ολόκληρο σχεδόν τον 20ό αιώνα δικαίως θεωρείται ο πατέρας της κυπριακής Τέχνης, και χωρίς υπερβολή δικαιούται αυτόν τον χαρακτηρισμό, μιας και τα όσα έβλεπαν τα μάτια του τα έκανε εικόνες, αποτυπώνοντας την κυπριακή ψυχή και τον τόπο και τους ανθρώπους του. Και όπως ο ίδιος είχε πει σε συνέντευξή του το 1984 στο περιοδικό «Λέξη» στους Θεοδόση Νικολάου, Νίκη Μαραγκού και Νίκο Νικολάου «άλλο πράγμα οι σχολές και άλλο πράγμα ο κόσμος».

1958-96

Υδατογραφία του Αδαμάντιου Διαμαντή.

Ο ποιητής Κυριάκος Χαραλαμπίδης, ο οποίος θα εγκαινιάσει την έκθεση, μας ανέφερε ότι ο Διαμαντής διέθετε μία ποιητική αντίληψη των πραγμάτων και συνδέεται μαζί του ακριβώς λόγω του ποιητικού πρίσματος με το οποίο έβλεπε τα πράγματα και τα αποτύπωνε σε καμβάδες. Ο ζωγράφος Διαμαντής συνέχισε ο κ. Χαραλαμπίδης με τρόπο αρμονικό κατάφερε να απεικονίσει το δικό του εσωτερικό τοπίο, αντιλήφθηκε το αρχέτυπο του δικού του τοπίου, το οποίο και έδωσε στον κόσμο με χρώμα και σχήμα που παράπεμπαν στην Κύπρο. Ο Αδαμάντιος Διαμαντής δεν έκανε τέχνη για την τέχνη, αλλά εξορμούσε στα πολύχρωμα λιβάδια των εικαστικών για να εκφραστεί. Επιζήτησε να αγγίξει το μοντέρνο στοιχείο, αλλά δεν θέλησε αυτό να τον απορροφήσει, μας είπε ο ποιητής Χαραλαμπίδης και όπως είχε δηλώσει ο ζωγράφος: «Προσωπικά θα μείνω πιστός στον κόσμο μου όσο υπάρχει, όσο θα μείνει αληθινός και ζωντανός, όσο θα εξακολουθεί να εμπνέει το σεβασμό μου. Ο κόσμος αυτός μπορεί να είναι ένα πολυμεταμορφωμένο υπόλειμμα του παρελθόντος, για μένα όμως εστάθηκε μια αστείρευτη πηγή έμπνευσης».

1957-08

υδατογραφία του Αδαμάντιου Διαμαντή.

                                               «Η Έκθεση των υδατογραφιών του Αδαμάντιου Διαμαντή είναι μία ακόμα αποκάλυψη του τόπου του καλλιτέχνη»

Η Έκθεση

Η αποτύπωση μορφών και τοπίων που φευγαλέα περνούσαν από μπροστά του επέτασσαν την ακαριαία σχεδόν αντίδραση του καλλιτέχνη, έτσι ο ζωγράφος ανέπτυξε την τεχνική της υδατογραφίας. Στην Έκθεση θα παρουσιαστούν σαράντα περίπου υδατογραφίες που αντανακλούν τον τόπο του, μέρη όπου έζησε και βίωσε, όπως η Λευκωσία, ο Στρόβολος, ο Άγιος Θεόδωρος, αλλά και μέρη όπου περνούσε τις καλοκαιρινές του διακοπές, τα θέρετρα και χωριά της ορεινής Κύπρου, που ανέκαθεν ενέπνεαν ποιητές και ζωγράφους, Πεδουλά, Κακοπετριά, Τρόοδος, Πρόδρομος και Άλωνα. Άλλωστε, αυτός ο Άγιος Θεόδωρος του αποκάλυψε την Κύπρο. Μέσα από τις ακουαρέλες του Αδαμάντιου Διαμαντή ξανα-γνωρίζουμε έναν οικείο ζωγράφο, που χρησιμοποιεί χρώματα και αφαιρετικά σχήματα, ενώ η ανθρώπινη φιγούρα φαίνεται σχεδόν απούσα, εν συγκρίσει με τη δουλειά του σε λάδι ή ακρυλικό σε καμβά. Αν και στην Έκθεση παρουσιάζονται και μερικές ακουαρέλες που απεικονίζουν πρόσωπα και ανθρώπινες δραστηριότητες. Ξεχωρίζει ίσως η «Ανθρωπογυναίκα με τα ψεύτικα λουλούδια». Ο γιος του, Αλέκος Διαμαντής, μας είπε ότι ο πατέρας του, ακριβώς λόγω του αυθόρμητου χαρακτήρα του και της ευκολίας μεταφοράς των συνέργων για την ακουαρέλα, «άρπαζε τη στιγμή» και αποτύπωνε την κυπριακή φύση. Όπως ο ποιητής συλλαμβάνει μια λέξη, έναν ήχο, έτσι και ο Διαμαντής έκανε τη θωριά του υδατογραφία. Mας είπε ακόμα ότι μέσω της ακουαρέλας ο ζωγράφος εξασκήθηκε στην ισορροπία χρωμάτων και τοπίων. Στην Έκθεση παρουσιάζονται και ακουαρέλες που ο καλλιτέχνης δημιούργησε στην Κέρκυρα, γενέτειρα της συζύγου του, κάτι που αποδεικνύει ότι όταν πήγαινε στο «χωρκό της γυναίκας του», όπως έλεγε, είχε πάντα πρόχειρα τα σύνεργα για να σκαρώσει μία υδατογραφία.

INFO:

Τα εγκαίνια θα τελέσει ο ποιητής Κυριάκος Χαραλαμπίδης τη Δευτέρα 13 Οκτωβρίου στις 7:30 μ.μ. και π έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 25 Οκτωβρίου. Η γκαλερί Opus 39 (22424983) λειτουργεί κάθε Δευτέρα 5·8μ.μ.. Τρίτη-Παρασκευή 10:30π.μ. -12:30π.μ. & 5-8μ.μ. και Σάββατο 10:30π.μ.-12:30μ.μ.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ, ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΟΥΡΟΥΠΑΚΗΣ,

Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΚΥΠΡΟΥ, 12/10/2014

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s